Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Elaboration of Teaching Aids with Technology 4.0 by High School Students of the Technical School of the Central Technical Institute, Bogotá, Colombia

Elaboración de ayudas didácticas con tecnología 4.0 por estudiantes del bachillerato de la Escuela Técnica Instituto Técnico Central, Bogotá, Colombia




Section
Artículo

How to Cite
Elaboration of Teaching Aids with Technology 4.0 by High School Students of the Technical School of the Central Technical Institute, Bogotá, Colombia (C. J. Garcia- Castellanos & W. F. González-Castillo , Trans.). (2023). Letras ConCiencia TecnoLógica, 21. https://doi.org/10.55411/26652544.247

Dimensions
PlumX
license

Atribución - No Comercial – Compartir igual (by-nc-sa): permite a los usuarios distribuir, remezclar, retocar, y crear a partir de la obra original de modo no comercial, siempre y cuando se dé reconocimiento al autor y se licencien o circulen sus nuevas creaciones u obras derivadas bajo las mismas condiciones de esta licencia.


The use of technological tools generated within the framework of Industry 4.0, focused on training in technical education, seeks, through the process of 3D modeling, 3D printing, augmented reality and virtual reality, to establish strategies that allow the construction of full-scale functional models, which can be used didactically by students, without the limitations that would involve taking them to a workshop to practice with real equipment.   The objectives outlined in the project allowed the entire process to be carried out, from the creation, through 3D modeling, to its materialization, thanks to the use of 3D printing technologies, augmented reality, and virtual reality. It was possible to establish a series of functional didactic resources to be used as part of the training of other groups of students, while it was possible to strengthen the topic of soft skills competencies.

Article visits 353 | PDF visits 163


Downloads

Download data is not yet available.

Arias, J.R., Montañés, J.L., Moreno, E. Pérez, R. & Salvá, J. (2011) Compresor de Aire. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Aeronáuticos. https://es.scribd.com/doc/170483993/Compresor-de-Aire

Balanta, G. A., Cabezas, J. L., Gómez, M. Á., & Aguja, F. A. (2021). Google Cardboard 3D-VR: Dispositivo de realidad virtual para el aprendizaje inmersivo en el entrenamiento policial. Revista Perspectivas, 6(21). DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.perspectivas.6.21.2021.211-226

Batista, M. H. (2006). Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista Iberoamericana de educación, 38(5), 2. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3852623

Becerra, I. J., Reyes, R. C., Marín, A. A., & Vargas, L. D. A. (2023). Modelos didácticos mediados por TIC en la enseñanza universitaria: una revisión sistemática. Educação e Pesquisa, 49, e251276.

Buenaño Estrada, B. M. (2023). Las TICS y su contribución al desarrollo del pensamiento crítico y creativo en estudiantes de básica media (Master's thesis).

Candia, F. (2022). Integración de la impresión 3D en la educación tecnológica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24). https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1170

Corsi, A. R., Baleón, H. D. & CarabesReal, G. J. (2021) El aprendizaje híbrido en los talleres del CECyT 7 Cuauhtémoc. En Memorias de Congresos. 89 – 97.

García, J. A., Huitron, V. E. & Cadena, M. N. (2021) Recurso educativo digital en el ámbito de la evaluación y la propiedad intelectual. En Memorias de Congresos. 143 – 156.

Gutiérrez O., R. Viñado, L. E. & Pascual A., E. (2010). Solid Edge ST.: Tradicional y síncrono. Alfaomega.

Jaime, J. H., Flores, E. R. & Galán, Y. I. (2021). Construcción de un RDD como apoyo didáctico para las clases no presenciales por la COVID-19. En Memorias de Congresos. 178 – 190.

Johnson, L., Adams, S. & Cummins, M. (2012). The NMC Horizon Report: 2012 Higher Education Edition. The New Media Consortium. https://eric.ed.gov/?id=ED532397

Leiva, G. S. C., Centeno, L. M. V. & Inacio, E. J. H. (2022). Género y desarrollo de las habilidades blandas en el ámbito educativo durante la pandemia por COVID-19. Revista ConCiencia EPG, 7(2), 1-15. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.7-2.1

Menjivar Valencia, E. (2022). La realidad virtual como recurso didáctico en la Educación Superior. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/23764

Paladines Enriquez, N. R. (2023). Implementación efectiva de las TIC en la educación para mejorar el aprendizaje: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 5788-5804. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4862

Sunkel, G., & Trucco, D. (2010). TIC para la educación en América Latina. Riesgos y oportunidades. Serie Políticas sociales, 167, 1-7.

Villarreal, R. E. & Ramírez, J. A. (2020). Perspectivas teóricas de las características del uso de la industria 4.0.
http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/Vinculategica6_1/25%20VILLAREAL_RAMIREZ.pdf

Wagemann, E. & Martínez, J. (2022). Realidad Virtual (RV) inmersiva para el aprendizaje en arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 27(44), 110–123. https://doi.org/10.4995/ega.2022.15581