Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Incidence Of Academic Activities On Learning About Virtual Education. Experience In Three Colombian Universities

Incidencia De Las Actividades Académicas En El Aprendizaje En Torno A La Educación Virtual. Experiencia En Tres Universidades Colombianas





Section
Artículo

How to Cite
Incidence Of Academic Activities On Learning About Virtual Education. Experience In Three Colombian Universities (F. A. Chica Cañas, D. C. . Argüelles Pabón, & M. del S. . Guzmán Serna , Trans.). (2024). Letras ConCiencia TecnoLógica, 22. https://doi.org/10.55411/26652544.267

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Atribución - No Comercial – Compartir igual (by-nc-sa): permite a los usuarios distribuir, remezclar, retocar, y crear a partir de la obra original de modo no comercial, siempre y cuando se dé reconocimiento al autor y se licencien o circulen sus nuevas creaciones u obras derivadas bajo las mismas condiciones de esta licencia.

Francisco Alonso Chica Cañas
    Denise Caroline Argüelles Pabón
    Roles:  
    María del Socorro Guzmán Serna

      The research aims to establish the incidence of academic activities in learning around virtual education in three Colombian universities. The approach is a descriptive quantitative research, in which 1628 students from the EAN University, the Gran Colombiano Polytechnic and the Andean Area University Foundation participated, corresponding to undergraduate programs, at the beginning of the first semester, in the middle of the fourth and fifth semesters. and at the end of the eighth and ninth semester: The consultation was carried out at the same time, understanding that the students of each semester are different. The results of the research showed that, halfway through the program, students use technological tools to access information; halfway through the program, students look for the information they need to carry out the different academic activities; At the end of the program, students generate strategies that allow easy recall of the information; at the end of the program, students follow a reading process that facilitates understanding of the information read; At the end of the program, students link new knowledge with prior knowledge. Also, the results indicate the close relationship between academic activities and learning theories, decisive for self-regulation.


      Article visits 8 | PDF visits


      Downloads

      Download data is not yet available.

      Aebli, H. (1998). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo. España, Madrid: Narcea, S.A.
      Argüelles Pabón. D, C. y Nagles García, N. (2006). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. Colombia, Bogotá. D.C: Universidad EAN.
      Barbera, E. y Badia, A. (2005). Hacia el aula virtual: actividades y aprendizaje en la red. Revista Iberoamericana de Educación. (9). 1 – 22. https://rieoei.org/RIE/article/view/2769/3745
      Bonilla Castro, E. y Rodríguez Sehk, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Colombia, Santafé de Bogotá. D, C: Grupo Editorial Norma.
      Cassany, D. (1999). Construir la escritura. España, Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
      Gardner, H. (2008). Las cinco mentes del futuro. España, Barcelona: Paidós.
      Gaskins. I. y Elliot. T. (1999). Cómo enseñar estrategias cognitivas en la escuela. El manual de Benchmark para docentes. Argentina: Paidós Educador.
      Hernández Requena, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. Comunicación y construcción del conocimiento en el nuevo espacio tecnológico [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 5 (2). 26- 35.
      file:///C:/Users/Familia%20Chica%20Pardo/Documents/FRANCISCO%20CHICA%202023/ESCUELA%20TECNOL%C3%93GICA/ART%C3%8DCULOS/HERNADEZ%20REQUENA%202008.pdf
      Hernández – Hernández, M. R. y Avendaño – Porras, V. C, (2022). Experiencia educativa de las clases virtuales de estudiantes universitarios durante la pandemia del Covid 19. Revista enfoques. https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/EFQ/article/view/885/706
      Moreira-Choez, J. y Lamus de Rodríguez, T., (2022). La educación virtual en el contexto pandémico de las universidades. 593 Digital Publisher CEIT, 7(3-1), 135-146. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1150/1059

      Oquendo -Casas, F. (2022). Técnicas de enseñanza y aprendizaje en la virtualidad. Revista Sinergia,1(12), 7-19. http://sinergia.colmayor.edu.co/ojs/index.php/Revistasinergia/article/view/172/142

      Pozo, J. I. (2008). Aprendices y maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. España, Madrid: Alianza Editorial.

      Pozo, J. I. Y Monereo, C. (1999). El aprendizaje estratégico. España, Madrid: Aula XXI. Santillana.

      Ramírez G, A. G., Espejel García, A., Pirela Hernández, A. A., y Castillo Escalante, I. C. (2021). Educación virtual: alternativa en un sistema educativo globalizado. Revista Venezolana de Gerencia, 26 (Especial 6), 376-389. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/37159/40426

      Rodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrónica de investigación innovación educativa y Socioeducativa, 3(1), 29-50. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/97912/rodriguez.pdf?sequence=1
      Rojas, C.F., Rojas. R, O., Gualdrón-Cantor, N.R. y Vázquez-Esquivel, R. (2021-2). Perspectivas latinoamericanas de la educación virtual del diseño.
      quaest. disput, 14 (29), 114-136. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2556/2080
      Serafini, M.T. (1997). Cómo redactar un tema. Didáctica de la escritura. España, Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
      Soto Hilario, J. D., Veramendi Villavicencios, N., Portocarrero Merino, E., y Huapalla Céspedes, T.M. (2022). Enseñanza virtual y mejora de conocimiento en prevención del Covid-19 en niños de educación básica regular. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 275-284. file:///C:/Users/Familia%20Chica%20Pardo/Downloads/2557-Texto%20del%20art%C3%ADculo-5016-1-10-20220116.pdf
      Vega Umaña, Lhiam. y Barrantes Aguilar, Luz Elena. (2022). Percepción del estudiantado universitario sobre la virtualización de la enseñanza de la metodología de la investigación científica en la educación superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-28. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v22n3/1409-4703-aie-22-03-65.pdf